Recenze knihy Pařížská knihovna, autor Janet Skeslien Charlesová

27.9.2021

Pařížská knihovna - Janet Skeslien Charlesová

Pařížská knihovna od Janet Skeslien Charlesové v sobě ukrývá příběh, jenž zejména ženy rozhodně dokáže oslovit. Autorka vsadila na jistotu a vytvořila takovou hlavní hrdinku, jejíž osud upoutá čtenáře obdivující dívky, které se za žádných okolností nevzdávají. Které se nebojí jít za svými sny a vyjádřit svůj názor. A to i v situaci, jež tomu není zrovna nakloněna. Přesně taková je Odile Souchetová (později provdaná Gustafsonová). Silná a sebevědomá žena, která ví, co chce. A většinou se to nebojí říct.

Důležitou roli má v příběhu i dvanáctiletá dívka jménem Lily. Kvůli školnímu referátu potřebuje informace o Francii. A jedinou ženou, která by jí je mohla poskytnout, je její sousedka Odile Gustafsonová. Záhadná dáma, jež pro ostatní představuje jedno velké tajemství. Žije ve městě, v němž o sobě všichni vědí všechno. Jenže Odile je výjimkou. A tak kolem ní samozřejmě klepy jenom víří. Prozradí malé Lily svůj životní příběh? Jak moc tato žena a dívka své životy vzájemně ovlivní?

Celé vyprávění je velmi podnětné. Dějové linky jsou v něm dvě (jedna začíná rokem 1939, druhá rokem 1983) a skvěle do sebe zapadají (Odile zaujímá důležité místo v obou z nich). Tomuto příběhu jistě přijdou na chuť obecně všichni milovníci knih a knihoven, protože v něm mají své nezastupitelné místo. I v období války totiž sehrály velmi důležitou roli. Nacistický diktát se bohužel dotkl i této oblasti. Přesto pomáhaly překonávat strach, přinášely útěchu a naději.

Od tohoto románu jsem dostala mnohem více, než jsem očekávala. Autorka vypráví nádherný příběh o nezapomenutelné hlavní hrdince, která vám ukáže, že vždy má smysl bojovat a snažit se získat to, co chcete. Jen na to člověk musí mít odvahu. A pokud si v knihách rádi označujete důležité myšlenky, budete příjemně překvapeni, protože tato je jimi doslova prošpikovaná.

Ivana Vostřelová, redakce eKnihovna